|
Нестеренко
Володимир Андрійович,
вчитель біології
навчально-виховного комплексу «Павлиська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
– ліцей імені В.О.Сухомлинського» Онуфріївської районної ради Кіровоградської
області,
голова РК працівників освіти і науки
|
В.О. Сухомлинський про
розвиток творчої особистості:
особистісний та ціннісно-орієнтаційний
підходи
У дисертації «Директор школи – керівник
навчально-виховної роботи»,
В.О.Сухомлинський зазначав, що
одним із головних завдань виховання на уроках і в позакласній роботі є
розвиток творчих здібностей учнів.
З протоколів засідання педагогічної ради,
психолого-педагогічних семінарів, планів роботи Павлиської школи 1948-1970 р.р.
можна зробити висновок про те, що проблема розвитку творчої особистості
школярів завжди була актуальною і постійно перебувала в центрі уваги всього
педагогічного колективу.
Відвідуючи та аналізуючи уроки своїх колег, Василь
Олександрович особливу увагу звертав на те, як вчителі використовують
можливості навчальної програми для розвитку творчих здібностей школярів. Про
те, яка робота проводилась в цьому напрямку, свідчить розділ плану «Позакласна
робота», в якому передбачалося спланувати та організувати роботу гуртків.
Особливу увагу привертає розділ XI плану
«Виготовлення обладнання, наочних посібників і приладів».
Формуючи
творчу особистість дитини, наголошував В.О.Сухомлинський, необхідно розвивати в неї стійкий інтерес до
знань, потребу в їх самостійному пошуку. Тому вчителі, як і рекомендував
видатний педагог, будують уроки так, щоб кожен учень почувався дослідником,
який самостійно здобуває знання, має змогу порівнювати, шукати й знаходити
істину.
Розвиткові творчої особистості школярів сприяють
різноманітні форми, методи та
види роботи як
на уроках, так
і в позаурочний
час.
Розвиток
творчих здібностей Василь Олександрович не уявляв без активного спілкування
учнів із природою. Цьому в значній мірі
сприяють уроки мислення серед природи.
На уроках
мислення школярам подобаються різні види творчої діяльності. Вони пишуть
твори-описи на основі узагальнення особистих вражень.
Кінцевим
результатом такої роботи є збірки дитячих казок, оповідань, віршів, які потім
використовуються на різних уроках, годинах спілкування, святах, батьківських
зборах та друкуються на сторінках дитячих газет.
Одним із шляхів розвитку творчої активності учнів,
озброєння їх необхідними вміннями і
навичками є впровадження інтерактивних форм і методів навчання.
Розвиток
творчих здібностей дітей відбувається при підготовці та проведенні
позакласних заходів. Так,
готуючись до традиційного свята
Книги, учні використовують раніше
складені ними вірші, казки
про книгу, підбирають
прислів’я, приказки, загадки,
інформаційний матеріал про
історію виникнення книги,
друкування, вислови видатних
людей про книги,
складають правила користування
книгою та її збереження.
Вчителі української мови та літератури вважають, що саме
творчість дозволяє дитині реалізовувати свій фізичний та духовний потенціал,
швидко та адекватно адаптуватися у навколишньому середовищі та змінювати його
разом із перетворенням власної особистості.
Розвитку творчих здібностей учнів сприяє дослідницька
діяльність. Школярі активно працюють з архівними матеріалами, знаходять інші
інформаційні джерела. Вони отримують можливість самореалізації через
дослідницьку діяльність, набувають знання про структуру творчої, реферативної
та дослідницької роботи, вміння аналізувати різну інформацію і створювати
власну роботу, включаючи постановку цілей і завдань, їх реалізацію,
редагування, рецензування та захист.
Розвиток творчих здібностей учнів формується і під час
позакласної роботи: це конкурси, ігри, змагання, вечори, видання альманахів,
організація виставок.
Шкільний бібліотекар
Бородіна Н.В., використовуючи ідеї В.О.Сухомлинського, проводить велику роботу з
формування творчої особистості школярів.
У бібліотеці проводяться конкурси, які сприяють
розвитку обдарованих дітей. Школярі беруть участь у районних та обласних
творчих конкурсах. Також вони знайомляться
з книжковим багатством під час свят Книги, літературних вікторин,
інтелектуальних ігор, захоплено
працюють над проектом «Історія бібліотеки».
Немає коментарів:
Дописати коментар